Våra första 10 år och vägen framåt
I år firar Dynami 10 år som företag. Det var 2015 som Mats Fimmerstad bestämde sig för att satsa på solceller och att göra det med lantbruk som främsta målgrupp. Starten var inte enkel trots en stor marknadspotential. Läs intervjun med Mats här!
Det var inte solklart att det skulle bli en succé
Innan Dynami startade upp verksamheten 2015 hade Mats Fimmerstad under en tid arbetat med en prioriteringslista. Han listade ett antal affärsidéer som samtliga byggde på Mats filosofi att ha ett företag som innebar direktkontakt med kunderna. Mats hade precis slutat en anställning som VD för ett tillverkande företag. En roll som inte rymde den direktkontakt med kunderna som Mats ville ha. Listan över möjliga affärsidéer blev lång, väldigt lång. Många kändes roliga och spännande, men var ändå svåra att förverkliga.
”Jag brukar säga att jag hade nästan hundra affärsidéer att välja bland. Många var alltför kapitalkrävande och föll bort av den anledningen. Till slut föll valet på elinstallationer med fokus på solcellsanläggningar. Jag såg en stor marknadspotential för solceller och det gällde inte minst hos svenska lantbruk. Eftersom jag i grunden är utbildad Lantmästare var det ganska naturligt att prioritera energikrävande lantbruk som kundgrupp”.
Banker är inte alltid modiga visionärer
Brist på kapital har stoppat många svenska innovatörer och entreprenörer. Det är inte alltid bankerna vågar satsa på nybildade företag trots sunda affärsidéer och bra marknadsmöjligheter. Detta är något som även Mats fick känna på 2015.
”Jag var i kontakt med tre olika banker. Två var direkt avvisande på ett ganska bryskt sätt. Den tredje var lite mer positiv, men det löste på kort sikt inte problemet med kapitalbristen. Jag valde ändå att starta upp verksamheten med små medel och med en affärsmodell som till viss del minskade kapitalbehovet. Första firmabilen blev en gammal skåpbil som jag kuskade runt många tusen mil i, från söder till norr. Jag åkte på alla kundförfrågningar och det var en rolig tid, men också tuff. Det visade sig att jag var lite för tidigt ute med min affärsidé”.
Trögt intresse trots höga energikostnader
Svenska lantbruk slukar mycket energi samtidigt som de är duktiga på att ta till sig ny teknik. Mats fick dock erfara att det inte gällde solcellsanläggningar. Trots höga energikostnader och möjlighet till investeringsstöd, och att lantbruksbyggnader med stora tak är perfekta för solceller, gick det trögt att väcka kundernas intresse. Mats beskriver det som att arbeta i en tuff uppförsbacke.
”Jag trodde att marknaden skulle vara redo för att satsa på solceller, men det var inte så. Många lantbrukare tycke att anläggningskostnaden var för hög trots de möjligheter som fanns att få investeringsstöd. Det fanns också lite av en följa-john-princip på marknaden. ”Satsar inte min granne på solceller gör inte jag heller det”, var en ganska vanlig inställning. Säkert fanns det också en tveksamhet hos vissa lantbrukare när det gällde att våga välja ett litet nystartat företag som installatör”.
I Vara fanns dock familjen Magnusson som under 2015 vågade inleda ett samarbete med Mats när de skulle installera solceller på sitt villatak. Familjen blev Dynamis första kund trots att en energirådgivare avrådde dem från att anlita ett nystartat företag.
Marknaden vaknar och Dynamis tillväxt tar fart
Envishet och en stenhård tro på en affärsidé kan många gånger avgöra om en verksamhet ska utvecklas till en framgångssaga, eller avvecklas. Mats är både envis och har en stark övertygelse om att hans affärsidé både har livskraft och stora framtidsmöjligheter. Så var det i starten och det gäller än idag. Under de första två åren färdades Mats många tusen mil i en gammal men bränslesnål skåpbil (vid låga hastigheter). Vid många, väldigt många lantbruksbesök, möttes han av mycket nyfikenhet som dock inte ledde fram till några nämnvärda affärer. De projekt som kom in genomfördes med inhyrda snickare och elektriker. Detta skulle dock komma att förändras!
Det var under 2017/2018 som allting tog riktig fart. Mats började anställa egen personal som engagerades i fler typer av uppdrag än solcellsinstallationer. ”Riskspridning” är ett nyckelord i Mats affärsstrategi. Genom att åta sig uppdrag som renovering av skorstenar och sanering av eternittak fick Dynami viktiga extraben som vägde upp en relativt svag efterfrågan på solcellsanläggningar de första två åren.
Från installation av en solcellsanläggning i kvartalet till en i veckan.
En jämförelse mellan åren 2016 och 2018 speglar snabbheten i Dynamis tillväxt, och ett allt starkare intresse från lantbruken att låta solen sänka elkostnaderna. 2016 installerade Dynami en anläggning i kvartalet. 2018 ramlade beställningarna in i allt snabbare tempo vilket ledde till att solcellsanläggning i veckan installerades. När vi 2025 blickar tillbaka på antalet gjorda installationer under 10 år räknas de till 500+, båda stora och små. Merparten på stora och platta tak.
Mats bestämde sig tidigt för att fastställa ett antal grundläggande kärnvärden som skulle utgöra grunden för Dynamis verksamhet. De har också blivit viktiga framgångsfaktorer under företagets tillväxtresa. Ett av dessa kärnvärden handlar om att aldrig göra avsteg från kravet på kvalitet såväl när det gäller själva installationerna som produktkvalitet på solcellerna.
”Jag bestämde mig från första början att välja solceller och komponenter tillverkade av ett europeiskt kvalitetsföretag. Kvalitet kostar lite mer, men det lönar sig i längden. För mig var det också viktigt att jag verkligen kunde stå bakom och leva upp till våra produktlöften”.
Mats kompletterade kvalitetsfilosofin med att mejsla ut en företagsfilosofi där en antal hörnpelare under alla år varit en kompass och ledstjärna för hur man arbetar och agerar i kundrelationerna.
”Filosofin är inget hokus pokus utan ganska enkla regler, men som vi verkligen har följt i alla år och som gett oss starka kundrelationer. Det handlar om att snabbt lösa problem om de uppstår, att vara tydliga med våra prisuppgifter som ofta bygger på fasta priser, att städa och göra snyggt efter avklarade installationer, och att alltid hålla uppgjorda tidplaner”.
Mats lägger också till att han har en tydlig medarbetarfilosofi med fokus på ungdomar.
”För mig är det viktigt att våga satsa på ungdomar. Att ta in dem tidigt, fostra, utbilda och lära dom arbeta i team med stort eget ansvar. Idag har vi montörer, elektriker och snickare som kom till oss som ungdomar och som sedan blommat ut till riktiga proffs. Det här har skapat en stark vi-känsla och samhörighet i företaget som varit viktig för vår framgång”.
Dynami ska fortsätta att växa och ta steget in på nya marknader.
Mycket har hänt sedan Mats 2015 reste land och rike runt i en gammal skåpbil. På tio år har Dynami gått från ingenting i omsättning till att idag vara ett lönsamt företag med en årsomsättning på cirka 60 miljoner kronor. Hur ser då framtiden ut? Ska företaget fortsätta att växa frågar vi Mats, och ser han möjligheter att ta steget in på nya marknadssegment?
”Vi har byggt upp en mycket stark marknadsposition på lantbrukssidan, och de erfarenheter vi har med oss från stora solcellsinstallationer på platta tak ska vi ta med oss i en satsning på industrisidan. Många tillverkningsindustrier har perfekta förutsättningar för att satsa på solenergi, men fortfarande är intresset lite svagt. Många företag väljer att i stället investera i produktionsteknik men jag är övertygad om att industrins intresse kommer att öka framöver. Vi står starka redan idag för att kunna svara upp mot industrins behov och vår styrka är möjligheten att erbjuda hybridlösningar som kombinerar solceller med batterilagring och reservkraft. Samtidigt ska vi vara en flexibel helhetsleverantör. Dynami ska vara en stark samarbetspartner även om ett företag endast vill ha en lösning för exempelvis batterilagring”.
Tydligare profilering med kompletterande affärsområden
Mats ser det som en naturlig utveckling att Dynamis erbjudande samlas i några kompletterande affärsområden. På så sätt blir erbjudandet till marknaden tydligare, men Mats betonar att de närmaste årens marknadssatsningar inte sker med målet att expansionen ska gå snabbt.
”För mig är en stabil tillväxt viktigare är en snabb expansion. Går det för snabbt är det lätt att man blir fartblind, och gör felprioriteringar som leder till avsteg från den filosofi vi arbetet efter väldigt konsekvent. Om jag blickar fem år framåt tror jag att vi då är ett företag med en kanske dubblerad omsättning jämfört med idag, att vi har många nya och duktiga medarbetare och att vi fått ett rejält fotfäste på industrisidan. Vi håller också på med en spännande konceptutveckling för batterilagring som kan leda till att vi snart arbetar på en bredare geografisk marknad. Idag är vi inte aktiva ovanför Dalälven men det kan komma att förändras ganska snart!”